Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





torsdag 26 december 2013

Genomgång av aktieportföljen

Så här inför årsskiftet har jag tagit mig tid att gå igenom min aktieportfölj och under julhelgen ser den ut som följer:

Aktie Andel av portfölj
Getinge 10,22
Hennes & Mauritz 13,83
Investor 10,28
Loomis 7,12
Lundin Petroleum 17,17
Meda 15,25
Micro Systemation 2,5
Nolato 6,8
Partner Tech 2,45
Trelleborg 12,03
Volvo 2,32
Total 99,97

Jag har varit dålig på att följa upp mitt innehav och några aktier har jag haft i snart 3 år, helt ok då de flesta har gått över förväntningarna. Jag har som mål att aktierna ska prestera över 10% per år och gärna ha en utdelning på minst 3 kr per aktie.
De aktier i portföljen som jag kommer att behålla samt öka innehavet i är:
  • Getinge - 14% samt 4,15 kr/aktie
  • Hennes & Mauritz - 12% samt 9,50 kr/aktie
  • Investor - 15% samt 7 kr/aktie
  • Loomis - 46% samt 4,50 kr/aktie
  • Nolato - 70% samt 6 kr/aktie
  • Trelleborg - 52,72% samt 3 kr/aktie
Procentsatsen avser uppgång i snitt per år sedan köp samt utdelning per aktie för 2013.

De som säljs inför årsskiftet för att dels få in nytt kapital men även för att kvitta vinster är därför:
  • Lundin Petroleum som under innehavet endast snittat en uppgång på 1,56 % och inte gett någon utdelning
  • Meda som snittat 9,89% med en utdelning på 2,25 kr/aktie
  • Micro Systemation som backat 14,38% och endast har en utdelning på 0,60 kr/aktie
  • Partner Tech som också har backat med 10,24% utan någon utdelning
  • Volvo som har backat 0,98% och delat ut 3 kr/aktie
Inga av dessa har imponerat och får nu lämna portföljen, Volvo lämnar trots att Affärsvärlden har med den i sin medelrisk portfölj för 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar