Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





måndag 23 september 2013

Stål av Silvia Avallone

Så var då första boken i Världsomseglingen avklarad. Det blev en bok jag sedan tidigare hade beställt hem och utgör Europas bidrag.

Stål - Silvia Avallone

De bästa vännerna Anna och Francesca bor i ett nedslitet bostadskomplex i den italienska kuststaden Piombino. I horisonten skymtar Elba, men på Via Stalingrado är det kring stålverket livet rör sig.
Flickorna är 13, på väg att ta steget in i vuxenvärlden och är heta föremål för männens och pojkarnas blickar. De är prinsessor i ett fallfärdigt kungadöme och drömmer om ett liv tillsammans långt borta från föräldrarna och stålverket. Anna har stora planer för sitt liv, hon ska läsa vidare och bli domare eller politiker. Francesca drömmer om att bli velina, att jobba på tv eller som modell.

Stål (pocket)
 
Jag gillade verkligen den här boken. Jag uppskattar när en författare kan vara brutalt ärlig och inte bry sig om att passa in i finrummen. Det är hårt, smutsigt, eländigt men ändå så fint stundtals. Bakom friheten att vara ett barn kommer kraven när man, iaf, som tjej är på väg in i vuxenvärlden. En kontrollerande pappa, en mamma som inte förmår försvara sitt barn, en läkare som ser igenom lögnen men inte bryr sig då det inte är hans problem. Usch, tänkte jag, det skulle aldrig en läkare i Sverige göra. Eller?! Det är ju lätt att tänka att vi har det så bra här uppe i norr men nog har vi likadana platser som Piombino och visst finns det vuxna i samhället som hellre blundar än "lägger sig i". Har någon missat alla skandaler kring socialtjänsten under alla åren som gått?
Nåväl, åter till boken. Jag är inte helt tillfreds med slutet av boken. Tyckte att det gick lite för fort det där sista sidorna. Hela boken har byggts upp bra, man har fått följa tjejerna genom allt men det var som att luften gick ur författaren på slutet, tjofs så var det klart. Men hur hände det här? Och vad händer nu då? Det var heller inte så att jag kände att jag kunde låta boken leva vidare i fantasin, jag kände mig mest snuvad på avrundningen.
Men trots detta så var det en väldigt bra bok, och jag ville inte avslöja för mycket för sambon eftersom jag tycker han ska läsa den själv, det är en bok jag ändå vill rekommendera trots att jag blev lite missnöjd med slutet. Det kunde vara värre också, det har jag varit med om :)

Boken kan köpas på Bokus, Adlibris och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar