Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





söndag 11 augusti 2013

Tre på tre 2013

Jag har ett par veckor framför mig då jag kommer vara ensam på dagarna och dessutom för trött och tung i kroppen för att orka göra så mycket, bara det kommer att bli en kamp. Men vad bättre än att ägna dagarna åt läsning? Även om sommaren inte helt är slut, det kommer nog komma badvädersdagar ett par gånger till men hösten är ändå i antågande. Att då sitta på vårt nybyggda trädäck, insvept i en filt när så behövs, en kopp te och en bok - låter som en plan.
Jag har ju hoppat på en del utmaningar eftersom jag känt att jag behöver lite inspiration i mitt läsande, min bokhylla (som fortfarande ligger nedpackad i flyttkartonger) har känts lite tråkig på sistone. Jag behöver helt enkelt lite nytt!
Den senaste utmaningen jag hoppar på hittade jag hos Pocketlover, tre på tre 2013.
Den går ut på att man ska läsa 3 böcker, tex inom samma genre, samma författare, börja på samma bokstav osv osv, inom 3 månader - 1 september till 30 november.
Och dessa tänkte jag läsa:

3 x kvinnliga nobelpristagare

Doris Lessing - Det femte barnet
Herta Müller - Hunger och siden
Toni Morrison - Solomons sång

Jag har ännu inte läst någon av dessa prisade damer och det ska bli intressant att stifta bekantskap med dem. Jag stod i valet och kvalet att välja Nadine Gordimer eftersom jag gillar hennes författarskap, men eftersom jag har läst henne förr och kommer att läsa henne igen - hittade några böcker av henne vid ett besök på Myrorna - så valde jag istället 3 olästa författare. Jag köpte Den femte sanningen av Doris Lessing i och med hennes nobelpris men det har inte blivit av att jag läst den än, nu väljer jag dessutom en annan av hennes böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar