Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





lördag 27 juli 2013

Röjning och kompostering

 
Förra helgen hyrde vi en röjsåg från Hyreshuset som ligger i närheten av oss.
En del av vår tomt, nånstans mellan 800-1000 kvm består av en äng. Egentligen är hela vår tomt gammal ängsmark men ca hälften av tomten har höjts upp dryga 3 meter så den delen gills inte, tycker jag.
Nåväl, sambon satte i alla fall fart med att röja växtligheten nere på ängen, det var ordentligt högt och bidrog med fästingar. Dessutom var det svårt att få en överblick över tomten och att se vad vi behöver göra, hur mycket ska vi fylla upp med jord för att senare kunna anlägga gräsmatta och plantera träd m.m.

 
Så här fint blev det efter röjningen. Det här är ca 2/3 av ytan plus vår slänt
 
Eftersom marken för bara drygt 3 år sedan var ängs- och betesmark åt får så är det inte särskilt plant. Tanken är att fylla upp några decimeter, på sin höjd, och därefter lägga matjord för att så gräsmatta. I bakgrunden syns diket som även är tomtgräns. Längs hela den, som på vår sida gränsar till 3 tomter och mäter drygt 61 meter ska jag sätta ett antal äppelträd samt bärbuskar.

Häromdagen fick jag också en idé om att sätta ett "vanligt" träd i bortre hörnet, kanske en ek?
I den andra hörnan, som inte syns på bilden, tänkte jag att det ska bli en lekhörna. Istället för att bygga en lekstuga tänker jag mig en friggebod/gäststuga på 15 kvm som de närmsta åren ska utformas som en lekstuga men när barnen har vuxit ur den istället kan inredas som en gäststuga/tonårsrum. Det ska också upp en gungställning och lite annat däromkring.
Tillbaka till den bortre hörnan, i bild, så funderar jag på att lägga en rad med stora stenar, vi gränsar nämligen till allmänning där och jag tänkte mig en tydlig men naturlig gräns. Vi har en del stora stenar som vi har fått av grannar och kanske ett stenparti vore snyggt att ha som tomtgräns. Vi får se hur det blir.

Efter röjningen av ängen satte jag igång att räfsa ihop klippet, iväg till Rusta för inköp av kompostgaller och därefter har jag kört skottkärran uppför slänten ett par gånger. De 2 största högarna har jag blivit av med, de övriga 3 ligger utmed den högsta delen av slänten och tiden får utvisa vad som händer med dessa.

 
Kompostgallren huserar tillsammans med trähögar och trasiga takpannor på vår norrsida bakom husvinkeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar