Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





torsdag 4 juli 2013

KA och slutbesiktning

2 veckor utan internet och TV. Tänk att man klarar sig. :)

Jag har dock fått förfrågan om vår slutbesiktningsman så jag har ivrigt väntat på att vår fiberanslutning ska bli av så att jag kan vara aktiv igen och imorgon, fredag, blir det äntligen av. Jag kunde inte hålla mig utan begav mig till vårt fina, rätt nya bibliotek och lånade en dator där.

Vi blev ju erbjudna både KA och slutbesiktningsman i en klump av Älvsbyhus., något vi sedan styrde om då jag läst mindre bra omdömen om denna f.d. älvsbyhus-anställda man.
Man ska heller inte ha samma person som KA och slutbesiktning, något vi efter ett tag insåg det logiska med. Det är ju inte bra om samma person kontrollerar sig själv.

Så efter en del letande och läsande av offerter föll våra val på följande:

KA = kvalitetsansvarig, ska i korthet se till att bygget följer lagar och regler för byggen.

Krister Ljungberg på

Karlsson, Ljungberg & Partners
Box 90189
120 22 Stockholm
Direkt 08 41075714
Mobil 0704 326714
www.klpartners.se

En av våra offerter för KA fick vi från Daniel Drottshage, dock fick vi offert från Krister först och var nöjda med den, men Krister tipsade oss om Daniel inför slutbesiktning så det fick bli så.

Slutbesiktningsman = Går igenom avtalet mellan köpare/byggherre och entreprenör/byggare och ser till att detta har följts. Ska vara petig och hitta fel samt se till att köparen får lägga fram sina åsikter. Sen är inte allt vi köpare anmärker om något som faller under entreprenörens ansvar men det ska ändå tas med i en egen bilaga. 1 bilaga för sådant som entreprenör är ansvarig för och 1 för sådant som köpare/byggherre anser är fel. Kan säkert skilja sig åt men så var det för oss vid vår slutbesiktning.

Daniel Drottshage på

Byggkonsultgruppen
daniel@byggkonsultgruppen.se
0704387240
Vistvägen 4
14266 Trångsund
Sverige
http://www.byggkonsultgruppen.se

För Kristers tjänster betalade vi 22 000 kr uppdelat på 2 fakturor, 1 i början av uppdraget och den andra efter uppdragets slut. Kändes seriöst.

För Daniel får jag återkomma då jag har glömt vad detta kostade men det låg runt ett par tusen, som de flesta andra för denna tjänst.

Lycka till med era byggen och val av KA och slutbesiktning!
Ett råd på vägen - välj själva och ta inte den som den välmenande säljaren vill rekommendera. Något vi lärt oss är att en säljare är alltid en säljare, oavsett vad denne säljer. Inget ont om säljare i allmänhet nu men vår har kommit med en hel del tomma löften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar